IndoorWalking

Det här min mat-och träningsdagbok.

LCHF-mensrubbningar

Kategori: Allmänt

Alltså, idag kom mensen. Lite försnynt men ändå där och 10 dagar försenad. 
 
Jag hade dessutom en tid hos gyn idag, (visst är det typiskt att mensen kommer igång då?) går till en privatläkare som jag började gå hos när vi försökte bli gravida och det inte gick, dock är den historian en helt annan blogg.
 
I alla fall, han uttryckte stark kritik till LCHF och rådde mig att sluta bums. Han hade haft otaliga tjejer som fått grava mensstörningar, mellanblödningar och liknande på grund av den kostomläggningen.
 
Han menade på att de som är inne i LCHF-svängen och säger sig vara kunniga påstår att det är för att kroppen håller på att normaliseras med kosten och rensa ut all skit. Detta avfärdade han å det grövsta och menade att kroppen fungerar inte så. 
 
Likaså lyfte han att det inte finns någon forskning alls på långtida effekter av LCHF och hur kroppen faktiskt mår om några år.
 
Så nu sitter jag här och funderar. Jag mår ju bra av att äta så, mina leder (har reumatoid artrit) mår bra. Men jag vet inget om hurvuda mina provsvar är från en hälsokoll och det känns inte rolig att laborera med fertiliteten. Visst, vi ska inte ha fler barn än eller kanske inte alls. Men min kropp blir väldigt påverkad av menscykeln i form av svullna leder, PMS och andra trevligheter. 
 
Måste ta mig en rejäl funderar om det är värt det och jag tror redan nu att det är nej på den frågan. I så fall blir det GI-kost istället. Mer grönt och mer protein samt mindre fett.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: